Terugblik 2024

2e Bezoek Sint-Catharinadal Oosterhout 24 juli
Vanwege de grote belangstelling voor deze activiteit is er een tweede middag gepland. Ook deze middag was druk bezocht, maar we konden nu wel als een groep optrekken met onze gids Evelien.
Na het gezongen middaggebed in de kapel werden we rondgeleid in het Slotje de “Blauwe Camer”.
De gids vertelde over het ontstaan van de Norbertinessenpriorij en hoe zij in het Sint Catharinadal in Oosterhout terecht zijn gekomen. Dit klooster maakt deel uit van de Heilige Driehoek samen met de Paulusabdij en de Onze Lieve vrouwenabdij. Het Catharinadal is de oudste nog bestaande vrouwenkloostergemeenschap van Nederland. Momenteel wonen er nog 9 zusters.
De zusters hadden in het verleden een zeer goede reputatie met betrekking tot het boekbinden, restauratie en kalligrafie. Door de hoge leeftijd van de zusters gebeurd dit nu niet meer.
Vanaf ca. 2015 hebben de zusters zich bezonnen op hun toekomst en het genereren van inkomen, zo is de wijngaard ontstaan. Deze is meer dan 7 ha groot en hebben we na de pauze, met koffie en gebak, bezocht.
Daarna volgde nog een bezoek aan de kruidentuin, bijentuin en moes- en fruitbomentuin. De gewassen uit de moestuin zijn voor eigen gebruik, maar ook voor het bijbehorende restaurant.
De middag werd afgesloten met een glaasje wijn uit eigen wijngaard en een bezoek aan de kloosterwinkel. Het was voor iedereen een gezellige en geslaagde middag.

Filmvoorstelling 23 juli
De film Belfast werd deze middag in De Gong in Etten-Leur vertoond.
We kregen eerst koffie/thee met een koekje naar keuze, en in de pauze ook nog een drankje aangeboden. Wat de film ons zou brengen wisten we niet, maar het was boven verwachting een heel geslaagde middag, spannend en ook wel emotioneel bleek achteraf. Terwijl het buiten aan het stortregenen was zaten wij lekker droog binnen film te kijken. Na afloop bleef iedereen nog zitten, men was er stil van geworden, en er werd gezegd dat het voor herhaling vatbaar was. Dus misschien volgend jaar weer.
(Teksten en foto’s: Tonny Verschuuren)

2e Boswandeling Landgoed Wallsteijn 22 juli
Vanmiddag hebben we de 2e boswandeling gelopen, met als gids Mariëtte Veraart, die ons een heleboel mooie plekjes heeft laten zien van het landgoed Wallstein, zoals de dames en herenvijver, en het hof, waar werd gezorgd voor groente en fruit voor eigen gebruik, en waar sinds enige tijd een boomgaard geplant is met een keur aan “vergeten fruitbomen” en o.a. de woekerende struiken die van origine hier niet thuishoren.
Al met al een leerzame middag, die we afgesloten hebben met lekkere koffie / thee, met een flinke punt heerlijke appeltaart!

1e Rondleiding Kaasboerderij en Proeverij 18 juli
We begonnen met koffie en thee, daarna werd de rondleiding gegeven die goed werd uitgelegd door de eigenaar Joost. Er werden verschillende vragen gesteld waarop men een duidelijk antwoord kreeg , b.v. over hoeveel melk een koe per dag produceert. We mochten kijken in de stallen waar ook de kalfjes aanwezig waren. Het was allemaal erg interessant. Daarna kregen we de proeverij met natuurlijk verschillende soorten kaas en nootjes en konden we zelf kiezen wat voor drankje we erbij namen. De deelnemers waren dik tevreden over deze middag. Vanwege de vele aanmeldingen is er volgende week eenzelfde rondleiding en proeverij, hopelijk hebben we dan net zulk mooi weer als vandaag.
(Teksten en foto’s: Tonny Verschuuren)

2e Tuinbezoek Heerle 17 juli
Op deze prachtige woensdagmorgen waren we met de tweede groep tuinliefhebbers weer te gast bij de Fam. v. d. Ven. De tuin lag er weer prachtig bij, en dank zij de zon kwamen alle roze, rode, witte en paarse bloemen en struiken nog mooier uit dan de vorige keer toen het erg bewolkt was. Ook waren er nu weer veel vragen, die met hetzelfde enthousiasme beantwoord werden! Kortom weer een fijne morgen om op terug te kijken!

1e Boswandeling Landgoed Wallsteijn 15 juli
Er werd bij het ‘Pannehûske verzameld, dit is ook een onderdeel van Landgoed Wallesteijn. Het is al sinds 1891 een begrip in de streek.
Helaas waren er drie afmeldingen vanwege ziekte. We waren met 11 bezoekers en de gids.
Mariëtte Veraart was de gids om ons mee te nemen over het Landgoed Wallesteijn aan de Oude Buisse Heide bij Achtmaal.
Dit deed ze dan ook voortreffelijk en ze kon ons heel veel vertellen over de geschiedenis en drie generaties familie van der Wall.
Hier volgen nog foto’s om een beeld van het Landgoed en de wandeling te geven.
Op het bruggetje bij de zwempool voor de Hofdames. Voor de heren was er een aparte zwempool.
Tot het laast toe bleef Mariëtte de bezoekers boeien. We hebben allemaal genoten van de wandeling. Daarna was er nog koffie/thee met appeltaart bij het Pannehûske.
(Teksten en foto’s: Rinie Spliet) Voor de 1e keer als gastvrouw.

2e Workshop Keramiek 12 juli
Ondanks de regen was de stemming opperbest in het Atelier en ja zeg nu zelf, je kunt je toch geen leukere invulling voor zo’n verregende dag bedenken!
Wederom 8 dames van de Zomerschool hebben deze middag leuke uiltjes gemaakt.
(Teksten en foto’s: Anne van Oosterhout)

Bezoek aan de wijk Zurenborg in Antwerpen 10 juli
Het beloofde een mooie zonnige dag te worden. De deelnemers verzamelden zich op het station in Essen, vanwaar we gezamenlijk naar Antwerpen Berchem reisden. Na eerst een kopje koffie/ thee en iets lekkers erbij konden we met Mariëtte, onze gids, aan de rondleiding beginnen. Zij liet ons aan de hand van diverse panden de verschillen in bouwstijlen zien. Dit ging van neoclassicisme, jugendstil tot art nouveau. De meeste gebouwen dateren uit de Belle Epoque (eind 19de – begin 20ste eeuw). Onze gids wees op allerlei details en de verschillen tussen de stijlen. Tevens vertelde ze dat de architect Jules Hofman (geb. 1859 in Oosterhout, NB) bij de ontwikkeling van deze wijk een grote rol zou hebben gespeeld en hij hier vanaf het begin bij betrokken was.
Na de lunch gingen we verder in “De straat van Zurenborg” de Cogels-Osylei, waar het ene huis nog indrukwekkender was dan het andere. We kwamen ogen te kort om alles in ons op te nemen.
Aan het eind van de rondleiding hadden we nog tijd voor een drankje en om alles nog eens de revue te laten passeren.
Tevreden en voldaan zijn we terug naar het station gelopen om met de trein terug te gaan naar Essen.
We kijken terug op een geslaagd bezoek aan een bijzondere wijk in Antwerpen, met dank aan onze gids Mariëtte.

1e Workshop Keramiek 8 juli
De 1e groep van de Zomerschool is vanmiddag gestart in het Atelier. Voor dit jaar staan er uiltjes op het programma.
Stap voor stap zijn de Zomerscholers allemaal met dezelfde basis begonnen om daarna hun eigen ideeën de vrije loop te laten gaan in uiterlijk en kleur!
De uiltjes moeten voorlopig drogen om daarna gebakken te worden. 26 augustus tussen 14.00- 15.30 uur kunnen ze opgehaald worden.
(Teksten en foto’s: Anne van Oosterhout)

1e Tuinbezoek Heerle 5 juli
Vanmorgen waren we te gast bij de Fam. v.d. Ven in Heerle, met een klein gezelschap, maar de beloofde regenbuien bleven uit, het waren maar enkele druppeltjes !
De tuin was prachtig, met opvallend veel planten en bloemen vol in bloei, wat ook te danken is aan het weer, dat nog niet echt zomers te noemen is, maar wel zorgt voor een frisse groene oase aan de rand van het dorp.
Mw. v.d. Ven heeft legio vragen beantwoord, het enthousiasme was aanstekelijk : kortom een geslaagde ochtend !!

Bezoek aan drukkerij museum Etten-Leur 4 juli
Het bezoek begon op de bovenverdieping van het museum met een bakje koffie en overheerlijk gebak.
We kregen daar van Frans en Ton, de twee vrijwillige rondleiders, een introductie over het drukkersambacht en uitleg over het boekbinden.
Beneden lieten ze met veel enthousiasme de werking van verschillende machines zien en hoe het hele drukkersproces werkt. Indrukwekkend was de werkende regelzetmachine, waarmee vanaf eind 19e eeuw tot 1950, veel sneller teksten vervaardigd konden worden. Een zeer boeiende en gezellige middag. Zeker de moeite waard om er met je kleinkinderen op bezoek te gaan.
(Teksten en foto’s: Nico Rijven)

1e Bezoek Sint-Catharinadal Oosterhout 3 juli
Wat begon als een regenachtige dag, werd een leerzame middag.
Het bezoek aan de Norbertinessenpriorij Sint-Catharinadal in Oosterhout.
Het Sint-Catharinadal is de oudste nog bestaande vrouwenkloostergemeenschap van Nederland.
Na een gezongen vesper in de kapel werden de gasten door twee gidsen rondgeleid in het slotje de “Blauwe Camer”, waar verteld werd over de (ontstaans)geschiedenis en het leven achter de tralies.
In de pauze was er koffie met appeltaart en gelegenheid om met de zusters in gesprek te gaan.
Vervolgens ging de rondleiding verder in de wijngaard, kruidentuin en bijentuin.
De middag werd afgesloten met een heerlijk glas wijn uit eigen wijngaard. Het was voor iedereen een gezellige en geslaagde middag.

Bezoek en rondleiding Vliegend museum Seppe 2 juli
Bij binnenkomst werden we welkom geheten door de rondleiders en het programma uitgelegd.
Na de presentatie over de geschiedenis van de luchtvaart en het vliegveld konden we genieten van koffie/thee en appelgebak (met slagroom).
Hierna werden we door de rondleiders in groepjes verdeeld en kon de tour beginnen.
Een gevarieerd gezelschap aan vliegtuigen, maar ook de ontwikkeling van diverse motoren werd op een deskundige manier uitgelegd en gedemonstreerd.
Een unicum is het om tussen de vliegtuigen door te kunnen wandelen. Dat geeft je ook een idee van grootte en ruimte (die in de meeste toestellen erg beperkt is).
(Teksten en foto’s: Willem Braat)

Bezoek aan Aspergeboerderij De Santspuy 27 juni
Vandaag hebben we de aftrap gehad van het nieuwe seizoen Zomerschool !
We werden ontvangen door de Fam. Sweep met lekkere koffie / thee en een heerlijke plak appelcake.
Na het verhaal over het ontstaan en groei van het bedrijf door de jaren heen, wandelden we richting pluktuin en via via kwamen we voorbij de wijngaard met verschillende druivenrassen en belanden we bij de aspergebedden.
We zagen de techniek van het asperge steken en zijn nu op de hoogte van de groei van alles wat er bij het telen van het witte goud komt kijken. Na het proeven van een heerlijk glaasje witte wijn keerden we tevreden weer huiswaarts !!